1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota druga najpopularniejsza marka w Europie

Toyota drugą najpopularniejszą marką samochodową w Europie

Rekordowy udział w rynku i kolejny rekord sprzedaży hybryd

2022-01-13

W 2021 roku Toyota została drugą najpopularniejszą marką samochodów osobowych w Europie. Jej udział w europejskim rynku wyniósł rekordowe 6,4%. W tym czasie sprzedano 1 076 300 samochodów – o 8% więcej niż w roku 2020. Sprzedaż hybryd wyniosła rekordowe 623 777 aut (+19% rok do roku).

Rekordowy udział w rynku

W 2021 roku cały rynek, w tym również samochodowy, borykał się zarówno ze skutkami pandemii, jak i niedoborem dostaw mikrochipów. Mimo to Toyota Motor Europe (TME) uzyskała doskonałe wyniki sprzedażowe, dostarczając klientom 1 076 300 samochodów Toyoty i Lexusa (+8,4% rok do roku). Udział TME w rynku wzrósł do poziomu 6,4%, co stanowi rekord w historii firmy.

Dzięki tym wynikom marka Toyota po raz pierwszy w historii zajęła drugie miejsce wśród najlepiej sprzedających się marek samochodów osobowych w Europie.

Nowy rekord sprzedaży hybryd Toyoty

Sukces ten nie byłby możliwy, gdyby nie zróżnicowana oferta niskoemisyjnych pojazdów. Toyota proponuje swoim klientom kompletną gamę samochodów z pełnym napędem hybrydowym, hybrydy plug-in, bateryjne samochody elektryczne oraz auta elektryczne na wodorowe ogniwa paliwowe.

Sprzedaż hybryd TME wyniosła w 2021 roku 623 777 aut – o 19% więcej niż w roku 2020. Hybrydy odpowiadały za 58% całkowitej sprzedaży firmy, a w Europie Zachodniej i Środkowej – nawet za 70% sprzedaży. Na wschodnich rynkach (obejmujących Ukrainę, Turcję, Izrael, Rosję, Kazachstan, Armenię, Azerbejdżan i Gruzję) 24% samochodów dostarczonych klientom miało napęd hybrydowy.

„Jesteśmy zachwyceni kolejnymi dobrymi wynikami w 2021 roku – tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę ograniczenia w dostawach, z jakimi zmaga się cała branża motoryzacyjna. Dziękujemy naszym klientom za lojalność i zaufanie” – mówił Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

„Wierzę, że ten utrzymujący się wysoki popyt potwierdza słuszność naszej strategii, która zakłada systematyczne poszerzanie gamy bezemisyjnych i niskoemisyjnych zelektryfikowanych samochodów. Umożliwiły nam one osiągnięcie celów UE w zakresie średniej emisji CO2 samochodów sprzedanych w 2021 roku. Mamy narzędzia, aby w nadchodzących latach spełniać coraz bardziej ambitne normy emisji CO2, aż do osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej” – kontynuował Matt Harrison.

Nowe zelektryfikowane modele

W grudniu 2021 roku podczas specjalnej konferencji zaprezentowane zostały nowe zelektryfikowane modele Toyoty. Już wkrótce staną się one kluczowym elementem strategii marki, której głównym celem jest osiągnięcia przez koncern neutralności klimatycznej.

Do 2030 roku Toyota będzie oferować na całym świecie 30 bateryjnych samochodów elektrycznych we wszystkich segmentach. Toyota Motor Europe planuje, że do tego czasu bezemisyjne samochody będą stanowiły w Europie Zachodniej i Środkowej co najmniej 50% całkowitej sprzedaży.

Co więcej, do 2035 roku TME będzie gotowe na 100-procentową redukcję CO2 we wszystkich nowych pojazdach sprzedawanych w Unii Europejskiej. Krokiem pośrednim będzie rozszerzenie przez TME do 2025 roku gamy bezemisyjnych samochodów do 10 modeli.

Toyota drugą najpopularniejszą marką w Europie

Udział Toyoty w europejskim rynku w roku 2021 wyniósł 6,3%, co zapewniło jej pozycję drugiej najchętniej wybieranej marki samochodów w regionie. Sprzedaż Toyoty wzrosła o 9% – do liczby 1 003 859 aut. Największą popularnością cieszyły się takie modele, jak Corolla (208 028 aut), Yaris (179 383 auta) i RAV4 (161 266 aut). Stanowiły one łącznie 55% całkowitej sprzedaży marki w Europie.

W 2021 roku salony opuściło 579 698 hybryd Toyoty. Jest to o 19% więcej niż rok wcześniej. Udział samochodów z tym napędem w całkowitej sprzedaży Toyoty wzrósł do 58% (+5 p.p. rok do roku), zaś w Europie Zachodniej i Środkowej – do 69% (+6 p.p. rok do roku). Na wschodnich rynkach hybrydy stanowiły 26% całkowitej sprzedaży (+2 p.p.). Trzy najczęściej wybierane hybrydy Toyoty w 2021 roku to Corolla Hybrid (166 811 aut), Yaris Hybrid (143 595 aut) i Toyota C-HR Hybrid (112 757 aut).

W minionym roku gama samochodów Toyoty powiększyła się o nowego Yarisa Cross, miejskiego SUV-a segmentu B. W kwietniu 2021 roku Toyota zaprezentowała nowego elektrycznego SUV-a bZ4X, pierwszy model z nowej linii bateryjnych samochodów elektrycznych bZ (beyond Zero. Europejska premiera tego modelu miała miejsce w grudniu 2021 roku.

Wyniki sprzedaży Toyoty w Europie w 2021 roku

Toyota Motor Europe 1 076 300
TOYOTA 1 003 859
AYGO 85 325
Yaris (łącznie) 179 383
Yaris Hybrid 143 595
Yaris Cross (łącznie) 22 743
Yaris Cross Hybrid 21 666
Corolla (łącznie) 208 028
Corolla Hybrid 166 811
Corolla HB i TS Kombi (łącznie) 127 882
Corolla HB i TS Kombi Hybrid 122 869
Corolla Sedan (łącznie) 80 146
Corolla Sedan Hybrid 43 942
Toyota C-HR (łącznie) 114 737
Toyota C-HR Hybrid 112 757
Rodzina Priusa 6 689
Prius 1 597
Prius+ 3 630
Prius Plug-in Hybrid 1 462
Mirai 701
Camry (łącznie) 50 246
Camry Hybrid 10 121
Supra 979
RAV4 (łącznie) 161 266
RAV4 Hybrid 87 020
RAV4 Plug-in Hybrid 23 053
Highlander (łącznie) 10 518
Highlander Hybrid 7 986
Land Cruiser 35 215
Hilux 85 325
PROACE (w tym PROACE EV) 30 814
PROACE EV (w tym PROACE Verso EV) 5 175
PROACE CITY 36 238
Inne modele 13 497