2021-04-08
W Europie ma powstać nowy model pociągu, w którym ogniwa paliwowe Toyoty umożliwią bezemisyjną jazdę bez podłączenia do linii trakcyjnej. Moduły ogniw paliwowych dostarczy i zintegruje Firma Fuel Cell Business należąca do Toyota Motor Europe.
Nowy elektryczno-wodorowy pociąg
Niemal połowa linii kolejowych w Unii Europejskiej jest zelektryfikowana, co umożliwia bezemisyjny transport. Na pozostałych trasach pracują lokomotywy napędzane silnikami Diesla. Chcąc zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko, powołano europejski program FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications). Partnerzy z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii stworzyli konsorcjum, które projektuje i testuje prototypy bezemisyjnych pociągów.
Najważniejszym projektem, nad którym pracuje obecnie grupa, jest elektryczny pociąg z bimodalnym układem zasilania, łączący zasilanie z sieci trakcyjnej i hybrydowy układ składający się z zestawu ogniw paliwowych i baterii.
Toyota zapowiedziała niedawno wprowadzenie na rynek nowego modułowego zestawu ogniw paliwowych. Jego sprzedaż rozpocznie się wiosną lub latem 2021 roku. Będzie on przeznaczony dla producentów wodorowych pojazdów i urządzeń, takich jak ciężarówki, autobusy, pociągi, statki oraz generatory stacjonarne.
Jednym z pierwszych zastosowań tego zestawu będzie bimodalny prototyp konsorcjum FCH2RAIL. Moduł będzie wyposażony w systemy dostarczania powietrza i wodoru, system chłodzenia i jednostkę sterującą mocą. Urządzenie będzie dysponować mocą 60 kW lub 80 kW. Na razie nie wiadomo, który wariant modułu FC Toyoty znajdzie zastosowanie w prototypowym pociągu.
Elastyczność i bezemisyjność napędu
Powstający obecnie model pociągu będzie korzystać z istniejącej linii trakcyjnej, a tam, gdzie nie będzie mógł pobierać prądu bezpośrednio z sieci, przełączy się na hybrydowy układ zasilania, łączący baterię i wodorowe ogniwa paliwowe (Fuel Cell Hybrid Power Pack).