1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota Mirai drugiej generacji

FASCYNUJĄCA TOYOTA MIRAI DRUGIEJ GENERACJI

50 ELEKTRYZUJĄCYCH FAKTÓW

2021-08-25

Nowa Toyota Mirai to samochód z przełomowym napędem wodorowym. Poznaj 50 faktów, które warto wiedzieć o tym modelu i programie wodorowym Toyoty.

 

Nowa Toyota Mirai to samochód z przełomowym napędem wodorowym. Poznaj 50 faktów, które warto wiedzieć o tym modelu i programie wodorowym Toyoty.

Toyota Mirai drugiej generacji to model, który w pełni korzysta ze wszystkich atutów Toyoty jako największego producenta samochodów na świecie. Ten sedan klasy premium został zbudowanym na bardzo sztywnej platformie TNGA. Zastosowano w nim elektryczny napęd na ogniwa paliwowe, korzystający z rozwiązań wypracowanych przez Toyotę w ciągu prawie 30 lat rozwijania technologii hybrydowej. Dodać do tego należy wysoki poziom bezpieczeństwa wspierany przez najnowsze systemy Toyota Safety System, świetne właściwości jezdne oraz jakość i trwałość, z której słynie japońska marka.

Oto 50 rzeczy, które warto wiedzieć o nowej Toyocie Mirai, a także programie wodorowym Toyoty.

  1. „Mirai” oznacza przyszłość. Toyota Mirai to elektryczny samochód przyszłości, oparty na supernowoczesnej technologii wodorowych ogniw paliwowych.
  2. Elektryczny pojazd. Mirai jest autem elektrycznym, które zamiast z baterii czerpie prąd z ogniw paliwowych.
  3. Imponujący zasięg. Nowa Toyota Mirai ma o 30% większy zasięg od poprzedniej generacji. Wynosi on do 650 km wg WLTP, a więc znacznie więcej niż oferuje większość samochodów elektrycznych na baterie.
  4. Rekordowy zasięg. W maju 2021 roku produkcyjna Toyota Mirai ustanowiła nowy rekord zasięgu, pokonując 1003 km na jednym tankowaniu.
  5. 3 zbiorniki wodoru. Wydłużenie zasięgu było możliwe dzięki wbudowaniu w konstrukcję auta trzeciego zbiornika wodoru, a także dzięki większej wydajności napędu.
  6. Krótki czas tankowania. Toyota Mirai potrzebuje zaledwie 5 minut, by zatankować wodór do pełna i zyskać kolejne 650 km zasięgu.
  7. Wyjątkowy design. Stylistyka jest równie ważna jak technologia. Według zamysłu Akio Toyody nowy Mirai jest przede wszystkim atrakcyjną limuzyną, którą chce się jeździć, a dopiero w drugiej kolejności ekologicznym, bezemisyjnym samochodem.
  8. Przemyślany projekt. Mirai został od początku zaprojektowany jako auto na wodór, a nie dostosowane do innego napędu auto spalinowe. Dlatego jego silnik elektryczny, ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru zostały optymalnie rozłożone.
  9. Doskonałe prowadzenie. Mirai zachwyca sportową, dynamiczną sylwetkę. To efekt niskiej linii dachu (1,47 m), szerokiego rozstawu kół i nisko położonego środka ciężkości.
  10. Dynamiczna jazda. Nowy Mirai ma zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu oraz mocne, sportowe hamulce z wentylowanymi tarczami. Z przodu pracują czterotłoczkowe zaciski hamulcowe, a z tyłu dwutłoczkowe.
  11. Zachwycający błękit. Wielowarstwowy, specjalny lakier Force Blue mieni się żywym blaskiem, który przemawia również do fanów sportów motorowych.
  12. Jazda bez rys. Lakier na karoserii Mirai sam naprawia lekkie zarysowania.
  13. Opływowy kształt nadwozia. Nowy Mirai, choć jest sedanem, ma sportową sylwetkę i współczynnik oporu powietrza Cx tylko 0,29.
  14. Przestronna kabina. Przy rozstawie osi 2,92 m nowa Toyota Mirai ma dość przestronne wnętrze. Kompaktowa bateria pod tylnymi siedzeniami nie ogranicza miejsca w kabinie i bagażniku.
  15. Szybka jazda. Elektryczna jednostka napędowa Toyoty Mirai ma noc 182 KM i 300 Nm momentu obrotowego. To wystarczy, by rozpędzić dużego tylnonapędowego sedana do setki w 9,0 s i osiągnąć maksymalną prędkość 175 km/h.
  16. Gotowy na zimę. Elektryczny napęd na ogniwa paliwowe opracowany przez Toyotę pracuje bez przeszkód przy temperaturze -30°C.
  17. Energia bez spalania. Toyota Mirai nie jest zasilana przez spalanie wodoru. W ogniwach paliwowych zachodzi na zimno reakcja wodoru z tlenem, w której wyniku uwalniane są elektrony tworzące prąd. Toyota Mirai nie generuje żadnych spalin, CO2 ani szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym działania napędu na ogniwa paliwowe jest para wodna.
  18. Przełącznik H2O. Usuwanie wody z układu wydechowego następuje automatycznie. Kierowca może to też zrobić ręcznie, np. przed wjazdem do garażu. Na kokpicie znajduje się przełącznik do wylewania wody.
  19. Auto o ujemnej emisji. Mirai nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy.
  20. System oczyszczający powietrze. Ogniwa paliwowe wymagają do pracy bardzo czystego powietrza, dlatego do usuwania cząstek stałych, tlenków azotu, dwutlenku siarki i innych zanieczyszczeń służy specjalny filtr katalityczny, który usuwa 90–100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikrona.
  21. Powietrze na rok. Po przejechaniu 10 000 km Mirai oczyszcza 4,7 mln l powietrza – to tyle, ile jeden dorosły człowiek zużywa przez rok.
  22. Blisko 30 lat badań i rozwoju. Prace nad pierwszym samochodem z napędem na ogniwa paliwowe Toyota rozpoczęła już w 1992 roku.
  23. 25 lat wodorowych pojazdów. Pierwszy samochód na wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty powstał już w 1996 roku. Był to RAV4 Funcruiser.
  24. Technologia hybrydowa. Elektryczny napęd na ogniwa paliwowe Toyoty opiera się w dużej mierze na konstrukcji napędu hybrydowego i wykorzystuje wiele osiągnięć wypracowanych na potrzeby hybryd.
  25. Elektryfikacja. W 1997 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła na rynek samochód hybrydowy. W ciągu 24 lat opracowała cztery generacje napędów hybrydowych, a każda z nich cechowała się ogromnym postępem technologicznym i coraz większą wydajnością. Do dziś Toyota sprzedała ponad 17 milionów hybryd.
  26. Zelektryfikowane napędy. Technologie elektryfikacji rozwijane przez Toyotę od lat 90. znalazły zastosowanie w 4 rodzajach napędów – w pełnych hybrydach, hybrydach plug-in, autach elektrycznych na baterie i pojazdach elektrycznych na wodór.
  27. Prężny rozwój. Od marca 2001 roku do listopada 2002 roku Toyota opracowała i poddała testom 4 kolejne generacje prototypowych samochodów na ogniwa paliwowe.
  28. Pierwsza wodorowa Toyota na rynku. W listopadzie 2002 roku Toyota wprowadziła na rynek w Japonii i USA limitowaną serię SUV-a Toyota FCHV, opartego na Highlanderze.
  29. Testowanie na dużą skalę. Oparta na Highlanderze Toyota FCH-adv, która zadebiutowała w 2008 roku, pokazała swoją praktyczność podczas szeroko zakrojonych testów z użyciem 726 egzemplarzy.
  30. Wszechstronna technologia. Od 2010 roku w japońskim transporcie publicznym wykorzystywane są autobusy z napędem wodorowym Toyoty, a wodorowy model SORA jest już oferowany komercyjnie. Ogniwa paliwowe znalazły zastosowanie także w wózkach widłowych, ciężarówkach, transporcie kolejowym i morskim. Nawet księżycowy pojazd załogowy Lunar Cruiser będzie napędzany tą technologią.
  31. Wodorowy jacht. Energy Observer to eksperymentalny, samowystarczalny energetycznie jacht. Magazynuje on nadwyżki energii odnawialnej w postaci wodoru. Toyota wyposażyła go w ogniwa paliwowe z Mirai pierwszej generacji przystosowane do pracy na morzu.
  32. Pierwszy seryjny model. W grudniu 2014 roku do sprzedaży trafił model Mirai, pierwszy seryjny samochód Toyoty na ogniwa paliwowe.
  33. Doskonały początek. Łącznie sprzedano ponad 10 000 egzemplarzy Toyoty Mirai pierwszej generacji. Otworzyło to nowe perspektywy dla wodorowej motoryzacji.
  34. Wzrost produkcji. Toyota Mirai drugiej generacji została tak zaprojektowana, aby 10-krotnie zwiększyć możliwości produkcyjne nowego modelu w porównaniu do pierwszego Mirai.
  35. Lepsza cena. Nowy Mirai jest o 20% tańszy od poprzedniego modelu, choć jest od niego większy, mocniejszy i ma lepszy zasięg. Przyczyniły się do tego niższe koszty i większa skala produkcji.
  36. Jazda bez problemów. Ogniwa paliwowe Toyoty Mirai są objęte 5-letnią gwarancją na 100 000 km. Cały samochód ma gwarancję na 3 lata lub 100 000 km.
  37. Perspektywy. Strategia wodorowa Unii Europejskiej i rosnącego grona europejskich państw tworzy fundamenty dla dynamicznego rozwoju wodorowej motoryzacji i infrastruktury.
  38. Rozwój sieci tankowania. W ciągu ostatnich 5 lat liczba stacji wodorowych w Niemczech zwiększyła się pięciokrotnie i liczy niemal 100 punktów.
  39. Wysoka gęstość energii. Jeden kilogram wodoru zawiera 3 razy więcej energii niż kilogram ropy naftowej.
  40. Doświadczony projektant. Twórcą nowej Toyoty Mirai jest Yoshikazu Tanaka, który wcześniej opracował Priusa Plug-in Hybrid i Mirai pierwszej generacji.
  41. Bliżej do celu. Yoshikazu Tanaka widzi w Mirai ważny krok w stronę bezemisyjnej przyszłości.
  42. Nowa architektura. Mirai drugiej generacji jest oparty na tylnonapędowej platformie GA-L, opracowanej dla dużych luksusowych samochodów, takich jak limuzyna Lexus LS i grand tourer Lexus LC.
  43. Dobre wyważenie. Rozłożenie masy między przodem i tyłem wynosi 50:50. Aby to osiągnąć, ogniwa paliwowe umieszczono z przodu, a silnik elektryczny i bateria do magazynowania energii odzyskanej podczas hamowania znalazły się przy tylnej osi. Dzięki temu nowy Mirai ma jeszcze lepsze właściwości jezdne.
  44. Niski środek ciężkości. Platforma GA-L i zamocowanie zbiorników wodoru pod podłogą sprawiają, że Toyota Mirai ma bardzo nisko położony środek ciężkości, co sprawia, że samochód mocno trzyma się drogi.
  45. Bezpieczeństwo. Bardzo sztywne nadwozie i dodatkowe wzmocnienia chronią pasażerów, i dodatkowo zabezpieczają zbiorniki wodoru. Te ostatnie są wykonane z włókna węglowego, więc ich uszkodzenie jest bardzo trudne. Są nawet w stanie wytrzymać postrzał z pistoletu o kalibrze .50 (w miejscu postrzału powstaje małe wgłębienie). Nawet w razie rozszczelnienia lekki wodór szybko ucieka do góry i nie zagraża całemu samochodowi. To wszystko sprawia, że Mirai jest co najmniej równie bezpieczny jak auta spalinowe.
  46. Trzy zbiorniki na wodór. Ścianki zbiorników wodoru są trójwarstwowe, a ich głównym budulcem jest włókno węglowe. Dzięki temu są lekkie i bardzo wytrzymałe. Nowy Mirai zyskał trzeci zbiornik wodoru, co pozwoliło zwiększyć pojemność zbiorników do 5,6 kg. To między innymi dzięki temu nowy model ma o 30% większy zasięg od poprzednika.
  47. Mniejszy i bardziej wydajny. Każdy element zestawu ogniw paliwowych jest mniejszy i lżejszy, a jednocześnie bardziej wydajny niż w poprzedniej generacji Mirai.
  48. Nowy zestaw ogniw. Moduł produkujący energię zawiera 330 zamiast 370 ogniw, ale ich gęstość mocy jest znacznie większa – wynosi rekordowe 5,4 kW/l zamiast 3,1 kW/l. Moduł ogniw paliwowych jest lżejszy o 2,9 kg i waży teraz 25,5 kg. Co ciekawe, maskownica ogniw paliwowych nowej Toyoty Mirai odzwierciedla kroplę wody padającą na taflę wody.
  49. Bateria jak w hybrydzie. Choć Mirai jest zasilany z własnej elektrowni, czyli ogniw paliwowych, otrzymał także baterię – taką samą jak w nowej generacji Lexusa LS500h. Wysokonapięciowa bateria litowo-jonowa służy do magazynowania energii odzyskiwanej podczas hamowania.
  50. Generator prądu. Ogniwa paliwowe mogą produkować prąd nie tylko do napędzania samochodu, ale także do zasilania innych urządzeń. W Japonii Toyota Mirai jest wyposażona we wtyczkę, z której można czerpać energię na przykład podczas pikniku w plenerze. Auto może stanowić także awaryjne źródło energii podczas przerw w dostawach prądu.