Wideorozmowa z doradcą
Konfiguruj swoją Toyotę
Umów się na przegląd - jesteśmy otwarci

Toyota inwestuje w rozwój baterii i zwiększenie produkcji

Baterie do samochodów tańsze o połowę jeszcze w tej dekadzie

2021-09-13

Toyota planuje do 2030 roku zainwestować 13,5 mld dolarów w rozwój i zwiększenie produkcji baterii do hybryd i pojazdów elektrycznych. Opracowana zostanie m.in. nowa generacja baterii litowo-jonowych, przy czym koszty produkcji tego elementu w drugiej połowie dekady zostaną obniżone o połowę. Wszystkie te inwestycje pozwolą Toyocie osiągnąć zakładany cel – neutralność klimatyczną do 2050 roku.

Do 2030 roku – 8 mln zelektryfikowanych samochodów rocznie

Dyrektor techniczny Toyoty Masahiko Maeda podczas specjalnej konferencji poinformował o najbliższych planach koncernu. Do 2030 roku Toyota chce zwiększyć produkcję baterii do 200 gigawatogodzin. Na realizację tego projektu przeznaczy 1,5 biliona jenów (13,5 mld dolarów). Ma to przyspieszyć popularyzację samochodów elektrycznych (BEV) oraz innych zelektryfikowanych aut.

Toyota szacuje, że dzięki nowym inwestycjom jej roczna sprzedaż w 2030 roku sięgnie 8 mln zelektryfikowanych samochodów. 2 mln z zakładanej puli to będą bezemisyjne pojazdy elektryczne na baterie i na wodór.

Niższe koszty baterii do pojazdów elektrycznych

Do produkcji nowych baterii Toyota będzie wykorzystywała nowe materiały i innowacyjne technologie. Pozwoli to obniżyć koszty przynajmniej o 30%.

Kolejnym krokiem będzie 30-procentowe obniżenie zużycia energii podczas jazdy autem elektrycznym. Większa wydajność napędu pozwoli ograniczyć pojemność akumulatora, co przełoży się na kolejne obniżenie o 30% kosztów baterii w każdym samochodzie.

Łącznie pozwoli to na obniżenie ceny baterii do samochodu elektrycznego o połowę już w drugiej połowie dekady (w porównaniu do Toyoty bZ4X, która zadebiutuje w najbliższym czasie).

„Trwałość, stabilność i bezpieczeństwo to kluczowe punkty odniesienia dla baterii Toyoty” – zapewnił Masahiko Maeda.

„Chcemy spopularyzować samochody elektryczne, dlatego zamierzamy obniżyć koszty, by wprowadzić na rynek auta w rozsądnych cenach” – kontynuował dyrektor techniczny Toyoty.

Duży wybór zelektryfikowanych napędów

Głównym celem Toyoty jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Mając to na uwadze, Toyota dostosowuje swoją ofertę zelektryfikowanych pojazdów do warunków panujących na poszczególnych rynkach. Rozwija równolegle wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów – hybrydy (HEV), hybrydy plug-in (PHEV), auta elektryczne na baterie (BEV) oraz samochody na wodór (FCEV).

Toyota inwestuje w rozwój baterii i zwiększenie produkcji

Przed wprowadzaniem w każdym konkretnym regionie zelektryfikowanych samochodów do gamy modelowej, Toyota bierze pod uwagę miks energetyczny i stan infrastruktury oraz potrzeby i uwarunkowania klientów. Wszystko po to, by maksymalnie wykorzystywać potencjał produkowanych ogniw bateryjnych do redukcji emisji.

„Obecnie, ponieważ nasze hybrydy mają przystępne ceny, w miejscach, w których energia odnawialna nie jest jeszcze szeroko stosowana, elektryfikacja za pomocą hybryd jest najbardziej efektywnym sposobem redukcji emisji CO2. Jednocześnie w krajach, gdzie energia odnawialna jest łatwo dostępna, ważne jest zwiększanie udziału aut bezemisyjnych – zarówno bateryjnych, jak i wodorowych. Co więcej, w niektórych regionach, jak choćby w Ameryce Południowej, stosuje się bioetanol jako sposób na redukcję CO2. Dlatego Toyota będzie sięgała po różne sposoby realizacji celu neutralności klimatycznej, dostosowując się do lokalnych warunków. Stąd decyzja, by równolegle rozwijać wszystkie technologie elektryfikacji napędów” – wyjaśnił Masahiko Maeda.

Efektywne wykorzystanie baterii

Masahiko Maeda zwrócił uwagę na to, że obecne możliwości produkcyjne często są ograniczone ze względu na brak surowców i innych zasobów. Dlatego trzeba jak najefektywniej dysponować tymi ogniwami, które są produkowane.

Toyota sprzedała do dziś ponad 18,1 mln hybryd, które pozwoliły uniknąć emisji takiej samej ilości CO2 jak 5,5 mln samochodów elektrycznych (BEV). Jednak do wyprodukowania tych 18,1 mln hybryd Toyota zużyła tyle baterii, ile wystarczyłoby dla 260 tys. aut elektrycznych.

Wynika z tego, że wykorzystanie baterii w hybrydach jest – z punktu widzenia redukcji emisji CO2 – wielokrotnie bardziej efektywne niż w samochodach elektrycznych o dużym zasięgu.

3 rodzaje baterii to niższe koszty

Toyota zakłada, że w najbliższej dekadzie do elektryfikacji samochodów będzie wykorzystywać trzy różne technologie baterii nowej generacji.

„Nasz nowy system prac rozwojowych i produkcji baterii spowoduje dalszą popularyzację zelektryfikowanych samochodów, w tym aut elektrycznych” – podkreślił Masahiko Maeda.

Wraz z nową generacją hybrydowej Toyoty Aqua (Priusa c) na rynek trafiła pierwsza z nich – nowa bateria niklowo-wodorkowa o bipolarnej strukturze. Dzięki niej producent uzyskał dwukrotnie większą gęstość energii. Zaletą nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej jest większa moc chwilowa, która przyczynia się do lepszej dynamiki samochodu.

Japoński koncern pracuje także nad komercjalizacją nowej generacji baterii litowo-jonowych, które obniżą koszty produkcji zelektryfikowanych samochodów i poprawią ich osiągi i zasięg. Baterie te mają stać się tańsze i bardziej wydajne dzięki innowacyjnym materiałom i zmodyfikowanej konstrukcji. Toyota przewiduje wprowadzenie tego rozwiązania na rynek w drugiej połowie obecnej dekady.

Całkowicie nowym rozwiązaniem są baterie ze stałym elektrolitem. Będą się one charakteryzowały większą mocą i gęstością energii oraz krótszym czasem ładowania. Dzięki nim auta elektryczne zyskają większy zasięg, lepsze osiągi i będą bardziej praktyczne w użyciu.

Pierwszy prototyp samochodu, w którym zastosowano tego rodzaju baterię, Toyota zbudowała w czerwcu 2020 roku i poddała testom na zamkniętym torze. Na podstawie zebranych danych w sierpniu 2020 roku powstały kolejne prototypy, które otrzymały tablice rejestracyjne i wzięły udział w jazdach testowych.

Obecnie Toyota pracuje nad wydłużeniem długości życia baterii ze stałym elektrolitem i jest coraz bliżej rozpoczęcia prac nad technikami produkcji. Producent zamierza wprowadzić nowy rodzaj ogniw nie tylko do samochodów elektrycznych (BEV), ale także do hybryd.

Dowiedz się więcej

Toyota Startup Accelerator Toyota Startup Accelerator Sprawdź, kto został finalistą Podróż po Europie wodorową Toyotą Mirai Podróż po Europie wodorową Toyotą Mirai Arkady Fiedler – PoDrodze Yaris będzie produkowany w Czechach Yaris będzie produkowany w Czechach Nowa linia produkcyjna w Kolinie Nowa Toyota Aygo X Nowa Toyota Aygo X Nowoczesny i stylowy crossover do miasta Udział Toyoty w polskim rynku wzrósł do 16,4% Udział Toyoty w polskim rynku wzrósł do 16,4% Dowiedz się więcej Toyota największą firmą motoryzacyjną Toyota największą firmą motoryzacyjną Ranking Fortune Global 500 Debiutuje Toyota PROACE Electric Debiutuje Toyota PROACE Electric Nowy elektryczny samochód dostawczy Ranking Best Global Brands 2021 Ranking Best Global Brands 2021 Sprawdź pozycję Toyoty Pełna dostępność nowych aut Toyoty Pełna dostępność nowych aut Toyoty Fabryki wracają do pełnej wydajności Toyota przejmuje start-up Renovo Motors Toyota przejmuje start-up Renovo Motors Dowiedz się więcej Wzrost sprzedaży pojazdów Toyoty Wzrost sprzedaży pojazdów Toyoty Dane z trzech kwartałów 2021 roku C+walk<sub>T</sub> z systemami bezpieczeństwa C+walkT z systemami bezpieczeństwa Poznaj nowy pojazd Toyoty